ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 5144/2013

ORDIN ADMINISTRATIE PUBLICA 5144/2013
Vigoare
Emitent: Ministerul Educatiei si Cercetarii
Domenii: Educatie nationala
M.O. 714/2013
Ordin privind aprobarea Strategiei anticoruptie in educatie
M.Of.Nr.714 din 20 noiembrie 2013


ORDIN Nr.5144
privind aprobarea Strategiei anticoruptie in educatie



 In conformitate cu prevederile:
 – Legii educatiei nationale
nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Legii
nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Legii 
nr.7/2004 privind Codul de conduita a functionarilor publici, republicata;
 – Legii
nr. 477/2004 privind Codul de conduita a personalului contractual din autoritatile si institutiile publice;
 – Legii
nr. 251/2004 privind unele masuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei;
 – Legii
nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Legii
nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Legii
nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Legii
nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii;
 – Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 87/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
 – Ordinului presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici
nr. 1.200/2013 privind monitorizarea respectarii normelor de conduita de catre functionarii publici si a implementarii procedurilor disciplinare;
 – Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificarile ulterioare;
 – Hotararii Guvernului
nr. 185/2013 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul educatiei nationale emite prezentul ordin.
 Art. 1. - Se aproba Strategia anticoruptie in educatie, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
 Art. 2. - Secretarul general adjunct, directiile generale/ directiile/serviciile din Ministerul Educatiei Nationale, precum si institutiile aflate in subordinea/coordonarea ministerului vor aduce la cunostinta personalului prevederile prezentului ordin.
 Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul educatiei nationale,
Remus Pricopie

 Bucuresti, 26 septembrie 2013.
 Nr. 5.144.






ANEXA


„Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare” –
Proiect cofinantat din Fondul Social European, prin
Programul Operational „Dezvoltarea Capacitatii
 Administrative“ - Cod SMIS 30342



 
STRATEGIA
 anticoruptie in educatie 2013-2015


CUPRINS


 1. Introducere
 1.1. Despre strategie
 1.2. Coruptia in Romania si indicatori de perceptie a coruptiei in educatie
 1.3. Politicile publice si cadrul juridic existente
 2. Valorile fundamentale si principiile promovate de strategie
 2.1. Valori fundamentale
 2.2. Principii
 3. Scopul strategiei, instrumentele si tipurile de interventii propuse
 3.1. Scopul strategiei
 3.2. Instrumentele si tipurile de interventii propuse
 4. Obiectivele generale
 4.1. Prevenirea coruptiei la nivelul sectorului educational
 4.2. Cresterea gradului de educatie anticoruptie
 4.3. Consolidarea mecanismelor de control administrativ si a cooperarii inter-institutionale in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei
 4.4. Aprobarea planului sectorial aferent sectorului educational si dezvoltarea sistemului de monitorizare a implementarii strategiei si planului
 5. Implicatii juridice
 6. Implicatii bugetare
 7. Coordonarea implementarii strategiei si monitorizarea
 7.1. Responsabili cu coordonarea si monitorizarea implementarii strategiei
 7.2. Rapoartele periodice, metodologia de monitorizare si publicarea raportului anual
 7.3. Evaluarea ex-post a impactului strategiei
 Anexa - Plan sectorial pentru implementarea strategiei anticoruptie in educatie

 ABREVIERI
 SNA - Strategia nationala anticoruptie
 MCV - Mecanismul de cooperare si verificare
 CE - Comisia Europeana
 MEN - Ministerul Educatiei Nationale
 IDC - indicele de perceptie a coruptiei
 ISJ - inspectorat scolar judetean
 ISMB - Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti
 MAI - Ministerul Afacerilor Interne
 MJ - Ministerul Justitiei
 MFP - Ministerul Finantelor Publice
 ROFUIP - Regulamentul de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar
 ARACIP - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar
 ARACIS - Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior


1.      Introducere
 1.1. Despre strategie

In contextul eforturilor Romaniei de prevenire si combatere a coruptiei din ultimii ani, dar si al necesitatii adecvarii acestor eforturi in vederea adoptarii unei abordari bine planificate si sustenabile pe termen mediu si lung in domeniul prevenirii coruptiei, rolul sectorului educational se contureaza a fi unul fundamental pentru asigurarea succesului acestor demersuri.
Incepand cu anul 2007, in paralel cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, Comisia Europeana a instituit MCV, mecanism ce vizeaza monitorizarea progreselor realizate de Romania in vederea atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei si care se materializeaza prin publicarea periodica a unor rapoarte de progres. Initiativele aferente sectorului educational se incadreaza in Conditionalitatea 4 - Adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si combatere a coruptiei, in special in cadrul administratiei locale si au mentionat pozitiv pana in prezent unele initiative si proiecte ale Ministerului Educatiei Nationale in domeniul prevenirii coruptiei.
 Raportul de progres al Comisiei Europene din iulie 2012 mentiona:
 In alte sectoare ale activitatii guvernamentale nu au fost obtinute rezultate comparabile. Cazurile de coruptie sunt numeroase in domenii precum administratia fiscala, educatia, sanatatea si investitiile in infrastructura. Cu toate acestea, activitatea de analizare a riscurilor in aceste sectoare a fost demarata abia de curand (...).
 In sectorul educatiei au fost introduse cateva masuri-pilot de prevenire, cum ar fi propunerile Centrului National de Integritate (de exemplu, supravegherea video la examenele de bacalaureat), si este in curs de elaborare o strategie sectoriala in contextul unui proiect anticoruptie finantat de UE.
 Alte domenii-cheie de risc care trebuie avute in vedere sunt investitiile in infrastructura scolara si coruptia in cadrul sistemului de examinare in scoli si al sistemului de acordare a diplomelor in unitatile de invatamant superior. (...)
 Aceste activitati-pilot desfasurate in domenii sensibile din punctul de vedere al coruptiei au fost utile si au avut un impact important asupra bugetului de stat, insa ele trebuie continuate pentru a deveni parte dintr-o abordare sistematica.
 Sectorul educational prezinta, alaturi de alte sectoare, o serie de vulnerabilitati la coruptie. Strategia nationala anticoruptie privind sectoarele vulnerabile si administratia publica locala pe perioada 2008-2010 situa educatia in lista sectoarelor vulnerabile. Cu toate acestea, nu a existat o evaluare a nivelului coruptiei in cadrul sectorului educational comparativ cu alte sectoare ale administratiei publice din Romania. Ulterior, in cadrul Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2012-2015 s-a renuntat la abordarea sectoriala, responsabilitatea implementarii masurilor vizate de SNA 2012-2015 fiind in acest moment in sarcina tuturor institutiilor din sectorul public, inclusiv a celor din sectorul educational.
 Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2012-2015 constituie cadrul de implementare a prezentei strategii. Documentul strategic national are la baza o schimbare de abordare in demersurile anticoruptie, bazata pe promovarea intensificarii eforturilor de prevenire prin asumarea problematicii anticoruptie la nivel institutional. Astfel, toate institutiile publice au obligatia de a adopta propriile planuri anticoruptie, prin masuri de interventie care sa vizeze prevenirea coruptiei, educatia anticoruptie si combaterea fenomenului de coruptie.
 Strategia anticoruptie in educatie promoveaza aplicarea bunelor practici avansate de SNA 2012-2015, precum aplicarea unei metodologii unitare de evaluare a riscurilor institutionale de coruptie.
 In acelasi timp, Strategia anticoruptie in educatie asigura implementarea recomandarilor formulate de CE in cadrul MCV privind consolidarea politicii generale anticoruptie, cat si a unor recomandari specifice formulate in cadrul Evaluarii independente privind implementarea Strategiei nationale anticoruptie 2005-2007 si a Strategiei nationale anticoruptie privind sectoarele vulnerabile si administratia publica locala pe perioada 2008-2010.
 Prezenta strategie aplica o abordare comprehensiva, cu implicarea activa a factorilor cointeresati atat in cadrul procesului de elaborare a documentului de politica publica, cat si in etapele ulterioare, de consultare,promovare, implementare si monitorizare. In cadrul procesului de elaborare a prezentei strategii, doua etape importante au fost reprezentate de realizarea unei diagnoze a fenomenului de risc care favorizeaza proliferarea vulnerabilitatii la fapte de coruptie, existente la nivelul invatamantului preuniversitar si de organizarea unui seminar national anticoruptie, avand ca obiect dezvoltarea continutului strategiei anticoruptie in educatie, cu participarea unor factori reprezentativi ai sectorului educational de la nivel local si central. In urma seminarului national au rezultat o serie de propuneri ale factorilor din sectorul educational, cu privire la continutul strategiei anticoruptie in educatie.
 Elaborarea proiectului strategiei s-a realizat in cadrul proiectului „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare“, proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul operational „Dezvoltarea capacitatii administrative“ si implementat de MEN in parteneriat cu Asociatia pentru Implementarea Democratiei si Universitatea Titu Maiorescu, in perioada iunie 2011-septembrie 2013.
 Ulterior, in cadrul procesului de consultare publica cu privire la proiectul Strategiei anticoruptie in educatie au fost organizate o serie de dezbateri publice cu privire la continutul documentului strategic, dar si actiuni de promovare a acestuia catre factorii cointeresati.
 Strategia cuprinde ca anexa Planul sectorial pentru implementarea Strategiei anticoruptie in educatie.
 1.2. Coruptia in Romania si indicatori de perceptie a coruptiei in educatie
 Instrumentele de evaluare a perceptiei publice cu privire la nivelul coruptiei situeaza Romania, an de an, in sfera statelor cu un nivel crescut de coruptie, in ciuda demersurilor realizate in plan legislativ si a celor de combatere a acestui fenomen de coruptie. La nivelul anului 2012, IDC al Transparency International situa Romania, cu un scor de 44 din 100, mult sub media tarilor membre UE (60-64). De asemenea, conform Barometrului global al coruptiei, la nivelul anului 2010, 87% dintre romani considerau ca fenomenul de coruptie s-a extins in ultimii 3 ani, in timp ce cercetarea nationala „Perceptii si atitudini privind coruptia din Romania“, coordonata de Asociatia pentru Implementarea Democratiei in anul 2011, releva faptul ca aproximativ doua treimi dintre romani (67%) considerau ca in ultimul an coruptia a crescut, 6% - ca aceasta a scazut si 26% - ca nivelul coruptiei nu s-a modificat.
 O alta cercetare a Asociatiei pentru Implementarea Democratiei din anul 2007 releva faptul ca 66% dintre tinerii intre 18 si 28 de ani considerau ca o persoana nu poate avea succes in Romania fara a fi corupta. Acelasi demers realizat la nivel national in anul 2011 indica faptul ca 57% dintre romani impartasesc aceasta credinta.
In acest context, se contureaza necesitatea consolidarii si intensificarii eforturilor preventive sustenabile si a valorizarii rolului educatiei in cadrul acestui demers.
 In ceea ce priveste nivelul coruptiei in cadrul sectorului educational, nu au fost realizate cercetari consistente in vederea evaluarii acestuia sau a evaluarii comparative cu alte sectoare.
 Conform Eurobarometrului special al Comisiei Europene cu nr. 374 din februarie 2012, europenii considerau ca veniturile necuvenite si abuzurile de putere sunt prezente in toate domeniile ce implica servicii publice. Cu toate acestea, actorii din zona educationala sunt perceputi ca mai putin vulnerabili la a fi implicati in aceste tipuri de activitati (17%), comparativ cu politicienii, functionarii si oficialii din domeniul achizitiilor publice s.a.
 1.3. Politicile publice si cadrul juridic existente
 Strategia anticoruptie in educatie este un document strategic pe termen mediu, care creeaza cadrul de implementare a masurilor de promovare a integritatii prin procesul educational, cat si la nivelul institutiilor din cadrul sectorului educational.
 Prezenta strategie asigura cadrul de implementare si dezvoltare a obiectivelor Strategiei nationale anticoruptie 2012-2015 la nivelul sectorului educational si a directiilor de actiune asumate prin Programul de Guvernare 2013-2016, Capitolul „Justitie“.
 Strategia are la baza, in acelasi timp, Legea educatiei nationale
nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, pornind de la misiunea asumata de lege: „de formare, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si din functionarea in contextul globalizarii, si de generare sustenabila a unei resurse umane nationale inalt competitive, capabila sa functioneze eficient in societatea actuala si viitoare“ [Art. 2 alin. (2)]. De asemenea, art. 2 alin. (3) din acelasi act normativ prevede ca „Idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii.“
 Totodata, art. 4 prevede ca „Educatia si formarea profesionala a copiilor, a tinerilor si a adultilor au ca finalitate principala formarea competentelor, intelese ca ansamblu multifunctional si transferabil de cunostinte, deprinderi/abilitati si aptitudini, necesare pentru: (...) b) integrarea sociala si participarea cetateneasca activa in societate; (...) e) educarea in spiritul demnitatii, tolerantei si respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului; f) cultivarea sensibilitatii fata de problematica umana, fata de valorile moral-civice si a respectului pentru natura si mediul inconjurator natural, social si cultural.“
 2. Valorile fundamentale si principiile promovate de strategie
 2.1. Valori fundamentale

 – Educatia - promovarea rolului fundamental al educatiei in societate
 – Integritatea - promovarea responsabilitatii morale, civice, sociale si profesionale a personalului implicat in sistemul educational
 – Transparenta - asigurarea vizibilitatii si accesibilitatii deciziilor, cu informarea si coparticiparea societatii civile
 – Obiectivitatea - asigurarea impartialitatii si nediscriminarii in intreaga activitate desfasurata la nivelul sistemului educational
 – Prioritatea interesului public - datoria responsabililor din cadrul sistemului educational de a considera interesul public mai presus de orice alt interes
 2.2. Principii
 – Principiul prevenirii coruptiei pe termen mediu si lung, in baza caruia demersurile de prevenire a coruptiei fac obiectul unei abordari strategice, bine planificate si sustenabile.
 – Principiul calitatii actului educational, in baza caruia activitatile din invatamantul preuniversitar si universitar se raporteaza la standarde de calitate si la bune practici nationale si internationale.
 – Principiul echitatii, nediscriminarii si al egalitatii de sanse, in baza caruia accesul la invatare, cat si procesele de selectie, promovare si evaluare a personalului din sistemul de invatamant se realizeaza in mod echitabil, fara discriminare.
 – Principiul statului de drept, in baza caruia este consacrata suprematia legii, toti cetatenii fiind egali in fata acesteia.
 – Principiul responsabilitatii, potrivit caruia autoritatile statului raspund pentru indeplinirea atributiilor ce le revin in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei.
 – Principiul cooperarii si coerentei, ce vizeaza necesitatea cooperarii cu institutiile cu competente in prevenirea si combaterea coruptiei.
 – Principiul consultarii societatii civile si al dialogului social, care impune transparenta deciziilor si a rezultatelor si consultarea membrilor societatii civile in cadrul acestui proces.
 – Principiul comportamentului etic, care presupune ca personalul din sectorul educational sa actioneze intr-o maniera responsabila din punct de vedere etic.
 – Principiul proportionalitatii in elaborarea si punerea in aplicare a procedurilor anticoruptie, conform caruia institutiile publice trebuie sa elaboreze si sa aplice proceduri proportionale cu riscurile si vulnerabilitatile institutionale la coruptie.
 3. Scopul strategiei, instrumentele si tipurile de interventii propuse
 3.1. Scopul strategiei

 Scopul strategiei este prevenirea si reducerea fenomenului coruptiei la nivelul sectorului educational si valorizarea rolului important al procesului educational in demersurile de prevenire a coruptiei pe termen mediu si lung, la nivelul societatii romanesti.
 Documentul se adreseaza intregului sistem de educatie si formare profesionala.
 3.2. Instrumentele si tipurile de interventii propuse
 Asa cum se mentioneaza in Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2012-2015, dar si in rapoartele periodice ale Comisiei Europene privind progresele inregistrate de Romania in domeniul anticoruptie, cadrul legislativ anticoruptie existent in Romania este suficient dezvoltat la acest moment, iar eforturile institutionale trebuie sa se concentreze pe implementarea eficienta a standardelor anticoruptie la nivel institutional-administrativ, pe promovarea integritatii la nivelul fiecarei organizatii, avand ca obiective: implementarea codurilor etice, imbunatatirea mecanismelor de control administrativ si a celor de sanctionare, remedierea vulnerabilitatilor specifice.
 In acelasi timp, masurile vizate de strategie promoveaza utilizarea rolului fundamental pe care educatia il detine in societate si in cadrul demersurilor de prevenire a coruptiei pe termen mediu si lung, avand ca obiective: cresterea gradului de educatie anticoruptie a personalului ce activeaza in cadrul procesului educational, cresterea gradului de educatie anticoruptie a tinerei generatii, implicarea factorilor cointeresati aferenti sectorului educational in demersuri comune de informare si prevenire a coruptiei si informarea adecvata a publicului.
 Strategia sustine implementarea instrumentelor SNA, precum aplicarea metodologiei de evaluare a riscurilor de coruptie la nivelul sectorului educational, asumarea la nivelul fiecarei institutii din sectorul educational a planului propriu de masuri si monitorizarea implementarii masurilor anticoruptie prin intermediul inventarului masurilor preventive anticoruptie instituit de SNA, asigurand dezvoltarea si adaptarea obiectivelor si masurilor vizate de SNA la nivelul sectorului educational.
 4. Obiectivele generale
 4.1. Prevenirea coruptiei la nivelul sectorului educational

 Sectorul educational prezinta, alaturi de celelalte sectoare, unele vulnerabilitati la fenomenul de coruptie.
 Institutiile din sectorul educational au responsabilitatea asigurarii conditiilor necesare pentru punerea in aplicare a cadrului normativ la nivelul sectorului educational, cat si a monitorizarii si evaluarii periodice a eficientei masurilor adoptate.
Obiectiv specific 1: Remedierea vulnerabilitatilor specifice sectorului educational prin implementarea sistematica a masurilor preventive

 Masuri:
 1. autoevaluarea periodica a gradului de implementare a masurilor preventive obligatorii aferente Inventarului masurilor preventive aferent SNA;
 2. elaborarea si implementarea Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor Ministerului Educatiei Nationale prin adoptarea la nivelul tuturor structurilor MEN a unor masuri de control si/sau prevenire, in vederea mentinerii la un nivel acceptabil al probabilitatii de aparitie a riscurilor, cat si a impactului acestora la nivelul sectorului educational;
 3. operationalizarea aplicatiei informatice dezvoltate de catre MEN de monitorizare a riscurilor de coruptie in vederea implementarii Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor Ministerului Educatiei Nationale, prelucrarii automate a datelor si reprezentarii statistice si grafice a riscurilor de coruptie.

 Responsabili: MEN si structurile aflate in subordinea/coordonarea MEN
Obiectiv specific 2: Cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise puse la dispozitie de catre institutiile din sectorul educational

 Masuri:
 1. asigurarea respectarii prevederilor privind accesul la informatii de interes public si a celor privind transparenta procesului decizional la nivelul sectorului educational, prin implementarea aplicatiei informatice de monitorizare a riscurilor de coruptie dezvoltate de catre MEN in vederea implementarii Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor Ministerului Educatiei Nationale;
 2. dezvoltarea solutiilor de e-guvernare si e-administrare ca platforme de accesare a serviciilor publice de catre cetateni;
 3. identificarea de resurse financiare prin accesarea fondurilor structurale pentru implementarea de proiecte in domeniul promovarii integritatii si a bunei guvernari la nivelul sectorului educational, in parteneriat cu societatea civila;
 4. cresterea gradului de accesibilizare a informatiilor de la nivelul autoritatilor implicate in sistemul educational in vederea informarii corecte si eficiente a actorilor implicati in actul educational si a publicului larg;
 5. imbunatatirea strategiilor de comunicare pe teme anticoruptie la nivelul unitatilor de invatamant, care sa ia in calcul potentialele riscuri si vulnerabilitati la coruptie;
 6. crearea unei structuri minime pentru siturile web ale unitatilor de invatamant si pentru inspectoratele scolare si asigurarea actualizarii permanente a acestora;
 7. asigurarea transparentei in procesele de inscriere, admitere, transfer si absolvire a elevilor si studentilor in sistemul de invatamant.

 Responsabili: MEN si structurile aflate in subordinea/ coordonarea MEN

Obiectiv specific 3: Consolidarea integritatii personalului din sectorul educational prin promovarea standardelor etice profesionale si prin stimularea comportamentului etic, a profesionalismului si a rezultatelor obtinute

 Masuri:
 1. aprobarea, implementarea si monitorizarea aplicarii Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar si a Codului de referinta al eticii si deontologiei universitare, cat si monitorizarea activitatii Consiliului National de Etica pentru Invatamantul Preuniversitar si a Consiliului de etica si management universitar;
 2. aprobarea si implementarea codului etic/deontologic pentru personalul din educatie care lucreaza in proiecte cu finantare externa;
 3. desfasurarea de actiuni de promovare a prevederilor Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar si ale Codului de referinta al eticii si deontologiei universitare destinate personalului vizat din cadrul invatamantului preuniversitar si universitar;
 4. consolidarea unor sisteme interne de management si asigurare a calitatii la nivelul unitatilor scolare si universitatilor care sa asigure transparenta si responsabilitatea institutionala cu privire la aspectele legate de etica profesionala si de performantele profesionale;
 5. introducerea in fisa de evaluare a cadrelor didactice a unui criteriu privind respectarea standardelor etice profesionale;
 6. profesionalizarea managementului invatamantului preuniversitar prin introducerea unor criterii standardizate privind pregatirea profesionala si manageriala.
 Responsabili: MEN, Consiliul de Etica si Management Universitar, ARACIP, ARACIS.
Obiectiv specific 4: Cresterea eficientei mecanismelor de prevenire a coruptiei in materia achizitiilor publice si a utilizarii fondurilor publice in general, la nivelul sectorului educational

 Masuri:
 1. prevenirea conflictelor de interese in gestionarea fondurilor publice la nivelul sectorului educational prin elaborarea si implementarea unor proceduri specifice;
 2. elaborarea de materiale cu caracter de indrumare privind achizitiile publice si diseminarea acestora la nivelul personalului cu functii de conducere din cadrul unitatilor de invatamant si al altor institutii din sectorul educational;
 3. asigurarea implicarii tuturor factorilor cointeresati in procesul de elaborare a planului de achizitii al unitatii de invatamant;
 4. publicarea unui raport anual, la nivelul MEN, cu privire la modul de alocare a fondurilor publice la nivelul sistemului educational;
 5. asigurarea transparentei resurselor bugetare si extrabugetare prin publicarea anuala a informatiilor la avizierul scolii/pe site-ul web al unitatii de invatamant.
 Responsabili: MEN si structurile aflate in subordinea/coordonarea MEN
 4.2. Cresterea gradului de educatie anticoruptie
 Diminuarea incidentei fenomenului de coruptie in societatea romaneasca implica planificarea si aplicarea unor masuri preventive solide si sustenabile pe termen mediu si lung care, raportat la sectorul educational, trebuie sa vizeze 3 arii de interventie:
 I. Cresterea gradului de educatie anticoruptie a personalului si responsabililor implicati din sectorul educational
 II. Cresterea gradului de educatie anticoruptie a beneficiarilor educatiei
 III. Informarea, formarea, responsabilizarea si implicarea activa a institutiilor educationale, a beneficiarilor actului educational si a societatii civile pentru prevenirea coruptiei in educatie
 In termeni de dezvoltare durabila, promovarea integritatii in societatea romaneasca nu se poate realiza fara asigurarea unei bune educatii anticoruptie mai intai la nivelul cadrelor didactice, apoi la nivelul tinerei generatii, prin adaptarea si utilizarea rolului procesului educativ, precum si fara informarea, implicarea si contributia activa a beneficiarilor serviciului educational si a societatii civile.
Obiectiv specific 1: Cresterea gradului de educatie anticoruptie a personalului institutiilor educationale si a personalului din administratia publica cu roluri in educatie

 Masuri:
 1. organizarea periodica de cursuri privind respectarea normelor de etica si conduita morala pentru personalul angajat din sectorul educational;
 2. introducerea in tematica de formare profesionala a unor module privind normele de conduita morala, etica si de integritate;
 3. formarea de cadre didactice si personal din administratia publica cu roluri in domeniul educatiei, privind anticoruptia si managementul educational;
 4. elaborarea si diseminarea de ghiduri si materiale cu caracter informativ privind riscurile si consecintele faptelor de coruptie sau ale incidentelor de integritate.
 Responsabili: MEN si structurile aflate in subordinea/coordonarea MEN
Obiectiv specific 2: Cresterea gradului de educatie anticoruptie la nivelul beneficiarilor educatiei

 Masuri:
 1. introducerea tematicii anticoruptie (cu caracter teoretic si practic, adaptata varstei elevilor) in cadrul programelor scolare sl al activitatilor extracurriculare;
 2. stimularea organizarii periodice si sistematice, la nivelul invatamantului preuniversitar, a unor programe extracurriculare si extrascolare destinate cresterii nivelului educatiei anticoruptie a tinerei generatii, prin parteneriate cu institutii avand competente in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei;
 3. monitorizarea video si audio a concursurilor si examenelor nationale organizate in sistemul educational;
 4. derularea de programe si campanii de informare si responsabilizare a elevilor si studentilor cu privire la riscurile si consecintele negative ale coruptiei;
 5. elaborarea unui Cod etic al elevilor, raportat la Codul etic pentru invatamantul preuniversitar.
 Responsabili: MEN si structurile aflate in subordinea/coordonarea MEN
Obiectiv specific 3: Cresterea gradului de informare a publicului cu privire la impactul fenomenului de coruptie si a gradului de implicare a factorilor cointeresati si societatii civile in demersurile de prevenire si combatere a coruptiei

 Masuri:
 1. organizarea la nivel national si local a dezbaterilor publice anticoruptie, cu participarea factorilor cointeresati de la nivelul sectorului educational;
 2. desfasurarea de campanii nationale si locale pentru promovarea unui comportament de recunoastere si respingere a coruptiei, inclusiv prin dezvoltarea de parteneriate scoala - comunitate - familie;
 3. initierea si derularea de proiecte comune in acest domeniu cu organizatii neguvernamentale specializate in domeniul anticoruptie;
 4. elaborarea de ghiduri metodologice privind prevenirea coruptiei in educatie.
 Responsabil: MEN
 4.3. Consolidarea mecanismelor de control administrativ si a cooperarii interinstitutionale in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei in educatie
Obiectiv specific 1: Intarirea rolului structurilor de control, audit si de promovare a integritatii din cadrul MEN si monitorizarea activitatii acestora

 Masuri:
 1. evaluarea impactului sistemului sanctiunilor administrative la nivelul sistemului educational;
 2. consolidarea autonomiei operationale a structurilor de control si audit din cadrul MEN;
 3. implementarea si dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial la nivelul MEN si la nivelul structurilor aflate in subordinea/coordonarea MEN, respectiv al structurilor subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite, pentru sprijinirea activitatilor de prevenire a coruptiei;
 4. publicarea anuala a unui raport privind sanctiunile disciplinare aplicate la nivelul sectorului educational legate de fapte de coruptie;
 5. introducerea in competenta organelor de control a obligatiei de a raspunde intr-un mod mai elaborat la intrebarile adresate de cetatean si de a oferi indrumari adecvate care sa depaseasca nivelul raspunsurilor-tip sau al sintagmelor-sablon;
 6. operationalizarea Comisiei Nationale de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie.

 Responsabil: MEN
Obiectiv specific 2: Intensificarea cooperarii in domeniul combaterii coruptiei cu institutiile competente


 Masuri:
 1. incheierea de protocoale de colaborare si comunicare intre MEN si institutii furnizoare de date din teritoriu (inspectorate scolare judetene, consilii locale, unitati de invatamant), in vederea operationalizarii bazei de date cu proceduri si instrumente de monitorizare a factorilor vulnerabili din domeniul educatiei, susceptibili de a genera fapte de coruptie in randul personalului din structura MEN si structurile subordonate (inspectorate), precum si din scoli si consiliile locale - reprezentanti in consiliul de administratie al scolii;
 2. intensificarea cooperarii cu organele judiciare prin valorificarea rezultatelor activitatilor de audit si control.
 Responsabili: MEN - Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie, Corpul de control al ministrului educatiei nationale, Serviciul de audit, ISJ/ISMB, unitati de invatamant

 4.4. Aprobarea, implementarea si actualizarea planului sectorial aferent sectorului educational, precum si dezvoltarea sistemului de monitorizare a implementarii strategiei si planului aferent
Obiectiv specific 1: Aprobarea, promovarea si implementarea planului aferent strategiei si autoevaluarea periodica a gradului de implementare a masurilor preventive


 Masuri:
 1. informarea personalului MEN, a personalului din sectorul educational si a reprezentantilor administratiei publice cu roluri in educatie cu privire la procesul de elaborare a planului sectorial;
 2. initierea unui proces de consultare publica cu privire la continutul strategiei si planului sectorial aferent sectorului educational;
 3. aprobarea si promovarea planului sectorial la nivelul sectorului educational;
 4. desfasurarea de actiuni de informare si promovare a strategiei anticoruptie in educatie si a responsabilitatilor ce revin institutiilor educationale, in vederea asigurarii aplicarii masurilor anticoruptie la nivelul institutiilor din cadrul sistemului educational.
 Responsabili: conducerea MEN, coordonatorul planului sectorial, Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie


Obiectiv specific 2: Monitorizarea implementarii planului sectorial si participarea la sistemul national de monitorizare a SNA

 Masuri:
 1. adoptarea de catre ministrul educatiei nationale a declaratiei de aderare la valorile fundamentale, principiile, obiectivele si mecanismul de monitorizare a SNA si comunicarea catre Secretariatul tehnic al SNA (realizata);
 2. colectarea datelor necesare autoevaluarii si comunicarea rapoartelor catre Secretariatul tehnic al SNA (semestrial/anual);
 3. organizarea de misiuni tematice de evaluare a implementarii masurilor preventive la nivelul institutiilor din sistemul educational, formate din experti ai MEN si reprezentanti ai organizatiilor;
 4. contributia la elaborarea Raportului national anticoruptie;
 5. participarea la activitatile de monitorizare a SNA.
 Responsabili: conducerea MEN, coordonatorul planului sectorial, Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie
 5. Implicatii juridice
 Asa cum se precizeaza si in SNA 2012-2015, cadrul normativ general in domeniul anticoruptie este considerat a fi suficient dezvoltat, iar in acest context Strategia anticoruptie in educatie vizeaza in special intensificarea eforturilor de prevenire a coruptiei, atat la nivelul sectorului educational, cat si la nivelul societatii, prin valorizarea rolului educatiei, dar si aplicarea efectiva la nivelul fiecarei institutii educationale a masurilor anticoruptie, imbunatatirea demersurilor in plan administrativ, a cooperarii interinstitutionale si a informarii si implicarii societatii civile.
 Ca urmare a monitorizarii implementarii si eficientei masurilor anticoruptie vizate, este posibil ca pe perioada de implementare a prezentei strategii sa fie formulate propuneri de politici publice si/sau propuneri de amendare a legislatiei sau a codurilor etice. De asemenea, la nivel institutional, implementarea prezentei strategii si a planului aferent presupune adoptarea de acte administrative in vederea realizarii masurilor anticoruptie vizate.
 Strategia anticoruptie in educatie va fi aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale.
 6. Implicatii bugetare
 Implicatiile bugetare sunt conform bugetului aprobat pentru MEN.
 7. Coordonarea implementarii strategiei si monitorizarea
 7.1. Responsabili cu coordonarea si monitorizarea implementarii strategiei
Implementarea strategiei se realizeaza sub autoritatea si in coordonarea ministrului educatiei nationale.
 Ministrul educatiei nationale va organiza, cel putin o data la 6 luni, reuniuni de coordonare la care vor participa coordonatorul planului sectorial, reprezentanti ai structurilor de specialitate din cadrul MEN (Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie, Consiliul National de Etica pentru Invatamantul Preuniversitar, Consiliul de Etica si Management Universitar, Corpul de control al ministrului educatiei nationale, Serviciul audit, Comisia de control managerial intern), reprezentanti ai altor institutii si factorilor cointeresati relevanti si ai societatii civile.
 7.2. Rapoartele periodice, metodologia de monitorizare si publicarea raportului anual
 Obiectivele procesului de monitorizare si raportare sunt:
 – identificarea progreselor inregistrate in implementarea strategiei;
 – identificarea si colectarea problemelor practice aparute in aplicarea politicilor si normelor anticoruptie;
 – identificarea solutiilor si a bunelor practici;
 – propunerea de masuri in vederea actualizarii planului sectorial;
 – raportarea in cadrul SNA;
 – informarea publicului cu privire la progresele inregistrate.
 Coordonatorul planului va realiza semestrial rapoarte de monitorizare a stadiului de implementare a strategiei si planului sectorial (raport intermediar si raport anual), ce vor fi prezentate conducerii MEN si transmise MJ. Rapoartele vor contine evaluari privind stadiul implementarii strategiei, deficientele constatate si recomandarile pentru remediere.
 7.3. Evaluarea ex-post a impactului strategiei
 Evaluarea ex-post a impactului strategiei va fi realizata in conformitate cu metodologia agreata la nivelul SNA si va viza evaluarea factorilor de succes sau de esec, sustenabilitatea rezultatelor si impactul strategiei.
 






ANEXA
la strategie

PLANUL SECTORIAL
pentru implementarea Strategiei anticoruptie in educatie
 Obiectiv general 1 - Prevenirea coruptiei la nivelul sectorului educational


Obiectiv specific 1.1 - Remedierea vulnerabilitatilor specifice institutiilor publice prin implementarea sistematica a masurilor preventive

 Nivel: Masura 1.1.1

Autoevaluarea periodica a gradului de implementare a masurilor preventive obligatorii la nivelul MEN, precum si a unui esantion stabilit de conducerea MEN din cadrul structurilor aflate in subordonarea/coordonarea MEN

 Indicatori: date si informatii colectate pentru toti indicatorii cuprinsi in inventar la nivelul MEN, precum si al structurilor selectate
 Riscuri: absenta procedurilor de lucru
 Responsabili:
 1. conducerile directiilor generale/directiilor din cadrul MEN;
 2. conducerile structurilor selectate;
 3. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: rapoarte de autoevaluare privind gradul de implementare a masurilor preventive obligatorii prevazute in SNA
 Nivel: Masura 1.1.2

Elaborarea si implementarea Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor MEN prin adoptarea la nivelul tuturor structurilor MEN a unor masuri de control si/sau prevenire, in vederea mentinerii la un nivel acceptabil a probabilitatii de aparitie a riscurilor, precum si a impactului acestora la nivelul sectorului educational
 Indicatori:
 1. MEN si cel putin 4 institutii subordonate/coordonate, selectate pentru testarea metodologiei de evaluare a riscurilor;
 2. gradul de implementare a etapelor ciclului de evaluare in institutiile selectate;
 3. numarul si tipurile de riscuri identificate;
 4. numarul si tipurile de masuri preventive adoptate.
 Riscuri:
 1. resurse umane insuficiente;
 2. aplicarea superficiala a prevederilor metodologice.
 Responsabili:
 1. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie din cadrul MEN si grupurile de lucru pentru prevenirea coruptiei din institutiile selectate;
 2. conducerile institutiilor selectate.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: decembrie 2013
 Surse de verificare:
 1. raport final privind rezultatele testarii metodologiei de evaluare a riscurilor de coruptie;
 2. planuri de integritate elaborate si implementate de catre cele 5 institutii;
 3. proiectul actului normativ de aprobare a Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor MEN, ca instrument obligatoriu.
 Nivel: Masura 1.1.3


Operationalizarea aplicatiei informatice dezvoltate de catre MEN de monitorizare a riscurilor de coruptie in vederea implementarii Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor MEN, prelucrarii automate a datelor si reprezentarii statistice si grafice a riscurilor de coruptie
 Indicatori: numarul de accesari/numarul de solutionari
 Riscuri: nealocarea resurselor umane si financiare necesare functionarii acestui call center.
 Responsabili:
 1. directiile/directiile generale din cadrul MEN;
 2. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene.
 Resurse: finantare MEN
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: rapoarte semestriale si anuale


Obiectiv specific 1.2 - Cresterea transparentei institutionale prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise puse la dispozitie de catre institutiile din sectorul educational
 Nivel: Masura 1.2.1


Asigurarea respectarii prevederilor privind accesul la informatii de interes public si a celor privind transparenta procesului decizional la nivelul sectorului educational, prin 3implementarea aplicatiei informatice de monitorizare a riscurilor de coruptie, dezvoltata de catre MEN in vederea implementarii Metodologiei privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor MEN

 NOTA:
 In scopul prevenirii coruptiei, activitatea MEN de asigurare a unui management transparent va fi organizata cu respectarea principiului transparentei in actul managerial. O astfel de administrare de tip eficient va presupune: administrarea transparenta a resurselor, transparenta procesului decizional, utilizarea transparenta a procedurilor de utilizare a resurselor (materiale, financiare, umane, informationale, logistice, relationale etc.), integrarea feedbackului societatii civile.
 Indicatori:
 1. numarul de solicitari de informatii formulate in baza Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
 2. rata de raspuns la solicitari in baza Legii nr. 544/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
 3. numarul de sanctiuni dispuse pentru incalcarea obligatiilor legale;
 4. rata de implementare a recomandarilor cuprinse in rapoartele anuale, conform art. 27 din Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 123/2002.
 Riscuri:
 1. acces limitat la paginile de internet;
 2. inexistenta personalului calificat pentru realizarea site-urilor scolilor;
 3.durata proceselor.
 Responsabili:
 1. Directia strategii, politici publice si comunicare din cadrul MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerea unitatii de invatamant.
 Resurse:
 1. in limita bugetului aprobat;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. siteurile oficiale ale MEN, inspectoratelor scolare, unitatilor de invatamant;
 2. rapoarte de activitate publicate anual;
 3. raport de evaluare a institutiei.
 Nivel: Masura 1.2.2

Dezvoltarea solutiilor de e-guvernare si e-administrare ca platforme de accesare a serviciilor publice de catre cetateni
 Indicatori:
 1. numarul de platforme dezvoltate;
 2. numarul/tipul de utilizatori;
 3. numarul/tipul de solicitari.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. Directia generala economic, finante, resurse umane din cadrul MEN;
 2. Directia informatizare si dezvoltarea infrastructurii scolare si universitare din cadrul MEN.
 Resurse:
 1. in limita bugetului aprobat;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. Existenta sistemelor informatice functionale si accesibile;
 2. Rapoarte referitoare la volumul accesarilor si la masurile adoptate/dispuse.
Nivel: Masura 1.2.3


Identificarea de resurse financiare prin accesarea fondurilor structurale pentru implementarea de proiecte in domeniul integritatii si bunei guvernari la nivelul sectorului educational, in parteneriat cu societatea civila.
 Indicatori:
1. numarul de proiecte depuse;
 2. numarul de proiecte finantate;
 3. numarul de proiecte finalizate.
 Riscuri: nealocarea resurselor umane necesare
 Responsabili:
 1. MEN;
 2. inspectoratele scolare judetene;
 3. unitatile de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut si din fonduri structurale
 Termen: permanent
 Surse de verificare: raportari
 Nivel: Masura 1.2.4


Cresterea gradului de accesibilitate a informatiilor de la nivelul autoritatilor implicate in sistemul educational in vederea informarii corecte si eficiente a actorilor implicati in actul educational si a publicului larg.

 Indicatori: numarul de proceduri
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili: directiile generale ale MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: proceduri aprobate
 Nivel: Masura 1.2.5
 
Imbunatatirea strategiilor de comunicare pe teme anticoruptie la nivelul unitatilor de invatamant, care sa ia in calcul potentialele riscuri si vulnerabilitati la coruptie.

 Indicatori:
 1. numarul de comunicate de presa;
 2. numarul de emisiuni radio, tv;
 3. numarul de raspunsuri la solicitarile media.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. Unitatea de strategii si politici publice din cadrul MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: strategia de informare publica sa fie actualizata
 Nivel: Masura 1.2.6


Crearea unei structuri minime pentru site-urile web ale unitatilor de invatamant si pentru inspectoratele scolare si asigurarea actualizarii permanente a acestora.

 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate;
 2. numarul de site-uri web cu structura minima functionale.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabil:
 1. Unitatea de Strategii si Politici Publice din cadrul MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: site-urile web ale unitatilor de invatamant
 Nivel: Masura 1.2.7

Asigurarea transparentei in procesele de inscriere, admitere, transfer si absolvire a elevilor si studentilor.

 Indicatori: numarul de accesari/numarul de solutionari
 Riscuri: nealocarea resurselor umane si financiare functionarii liniei telverde si portalului online prin care se pot sesiza faptele de coruptie
 Responsabili:
 1. directiile/directiile generale din cadrul MEN;
 2. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene.
 Resurse: finantare MEN
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: rapoarte semestriale si anuale referitoare la functionarea liniei verzi si a bazei de date

Obiectivul specific 1.3 - Consolidarea integritatii personalului din sectorul educational prin promovarea standardelor etice profesionale si prin stimularea comportamentului etic, a profesionalismului si a rezultatelor obtinute

 Nivel: Masura 1.3.1

Aprobarea, implementarea si monitorizarea aplicarii Codului etic pentru invatamantul preuniversitar si a Codului de referinta al eticii si deontologiei universitare, precum si monitorizarea activitatii Consiliului National de Etica pentru Invatamantul Preuniversitar si a Consiliului de etica si management universitar.

 Indicatori:
 1. gradul de cunoastere de catre angajati a normelor si prevederilor codului;
 2. numarul de informari periodice asupra aspectelor de incalcare a prevederilor codului;
 3. regulamente interne;
 4. numarul de diseminari de bune practici.
 Riscuri: resurse financiare insuficiente pentru componenta de formare a formatorilor/diseminare
 Responsabili:
 1. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie (grupul restrans);
 2. directiile generale din cadrul MEN;
 3. institutiile de invatamant superior;
 4. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 5. conducerile unitatilor de invatamant;
 6. comisiile judetene de etica.
 Resurse:
 1. bugetul MEN, in limita fondurilor existente;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. formarea membrilor comisiilor judetene de etica;
 2. diseminarea prevederilor Codului de etica in cadrul consiliilor profesorale;
 3. includerea in planul de management al institutiei necesitatea diseminarii prevederilor Codului de etica;
 4. diseminarea prevederilor Codului de etica prin intermediul programelor de formare continua a personalului didactic;
 5. introducerea unor teme vizand deontologia profesionala in activitatea de mentorat si in cursuri de formare continua.
 Nivel: Masura 1.3.2
 
Aprobarea si implementarea codului etic/deontologic pentru personalul din educatie care lucreaza in proiecte cu finantare externa.

 Indicatori:
 1. numarul de chestionare privind gradul de cunoastere de catre angajati a prevederilor codului;
 2. numarul de informari periodice asupra aspectelor de incalcare a prevederilor codului;
 3. numarul de informari periodice asupra prevederilor codului de etica;
 4. numarul de diseminari de bune practici.
 Riscuri: resurse financiare insuficiente pentru componenta de formare a personalului implicat in gestionarea programelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare
 Responsabili:
 1. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie;
 2. directiile/directiile generale din cadrul MEN implicate in gestionarea programelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene implicate in gestionarea programelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare;
 4. conducerile institutiilor/unitatilor de invatamant implicate in gestionarea programelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare.
 Resurse:
 1. finantare MEN, in limita bugetului aprobat;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. diseminarea prevederilor Codului de conduita pentru evitarea situatiilor de incompatibilitate si conflict de interese de catre personalul implicat in gestionarea programelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile postaderare in cadrul consiliilor profesorale;
 2. includerea in planul de management al institutiei a necesitatii diseminarii prevederilor Codului de etica;
 3. diseminarea prevederilor codului de etica prin intermediul programelor de formare continua a personalului didactic.
 Nivel: Masura 1.3.3


Desfasurarea de actiuni de promovare a prevederilor Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar si ale Codului de referinta al eticii si deontologiei universitare destinate personalului vizat din cadrul invatamantului preuniversitar si universitar
 Indicatori:
 1. numarul de actiuni de promovare, de prezentare si dezbatere a codurilor;
 2. rapoartele de activitate publicate anual;
 3. numarul de sisteme interne de management si asigurare a calitatii implementate la nivelul unitatilor si institutiilor de invatamant;
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. MEN, Consiliul National de Etica din Invatamantul Preuniversitar, Consiliul de etica si management universitar;
 2. ARACIP;
 3. ARACIS;
 4. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 5. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare:
 1. rapoarte de activitate publicate anual;
 2. raport de evaluare a institutiei.
 Nivel: Masura 1.3.4


Consolidarea unor sisteme interne de management si asigurare a calitatii la nivelul unitatilor scolare si universitatilor care sa asigure transparenta si responsabilitatea institutionala cu privire la aspectele legate de etica profesionala si de performantele profesionale
 Indicatori:
 1. numarul de proceduri;
 2. rapoartele de activitate publicate anual;
 3. numarul de sisteme interne de management si asigurare a calitatii implementate la nivelul unitatilor si institutiilor de invatamant;
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
Responsabili:
 1. MEN, Consiliul National de Etica din Invatamantul Preuniversitar, Consiliul de etica si management universitar;
 2. ARACIP;
 3. ARACIS;
 4. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 5. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut.
 Termen: anual.
 Surse de verificare:
 1. rapoarte de activitate publicate anual;
 2. raport de evaluare a institutiei.
 Nivel: Masura 1.3.5


Introducerea in fisa de evaluare a cadrelor didactice a unui criteriu privind respectarea standardelor etice profesionale
 Indicatori:
 1. actualizarea procedurii interne de evaluare a cadrelor didactice
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. MEN, Consiliul National de Etica din Invatamantul Preuniversitar, Consiliul de etica si management universitar.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare:
 1. raport de activitate a unitatii/institutiei de invatamant.
 Nivel: Masura 1.3.6


Profesionalizarea managementului invatamantului preuniversitar prin introducerea unor criterii standardizate privind pregatirea profesionala si manageriala
 Indicatori:
 1. numarul de proceduri;
 2. rapoartele de activitate publicate anual.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili: MEN, Consiliul National de Etica din Invatamantul Preuniversitar, Consiliul de etica si management universitar
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare: raport de evaluare a institutiei


Obiectiv specific 1.4 - Cresterea eficientei mecanismelor de prevenire a coruptiei in materia achizitiilor publice si a utilizarii fondurilor publice in general, la nivelul sectorului educational
 Nivel: Masura 1.4.1


Prevenirea conflictelor de interese in gestionarea fondurilor publice la nivelul sectorului educational prin elaborarea si implementarea unor proceduri specifice
 Indicatori:
 1. numarul de proceduri specifice elaborate;
 2. Rapoartele de activitate publicate anual.
 Riscuri: elaborarea si/sau implementarea superficiala de proceduri specifice
 Responsabili:
 1. MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor/institutiilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare:
 1. rapoarte de activitate publicate anual;
 2. raport de evaluare a institutiei.
 Nivel: Masura 1.4.2


Elaborarea si diseminarea de materiale cu caracter de indrumare privind achizitiile publice si diseminarea acestora la nivelul personalului cu functii de conducere din cadrul unitatilor de invatamant si al altor institutii din sectorul educational
 Indicatori: numarul de materiale cu caracter de indrumare privind achizitiile publiceelaborate si diseminate;
 Riscuri:
 1. nealocarea resurselor necesare privind actiunile de diseminare si dezbatere a materialelor cu caracter de indrumare privind achizitiile publice;
 2. elaborarea si/sau implementarea superficiala de proceduri specifice.
 Responsabili:
 1. MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor/institutiilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare:
 1. rapoarte de activitate publicate anual;
 2. raport de evaluare a institutiei.
 Nivel: Masura 1.4.3


Asigurarea implicarii tuturor factorilor cointeresati in procesul de elaborare a planului de achizitii al unitatii de invatamant

 Indicatori: numarul de consultari
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare privind actiunile de consultare
 Responsabili:
 1. MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor/institutiilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare:
 1. rapoarte de activitate publicate anual.
 Nivel: Masura 1.4.4

Publicarea unui raport anual, la nivelul MEN, cu privire la modul de alocare a fondurilor publice din cadrul sistemului educational

 Indicatori: numarul de rapoarte publicate
 Riscuri: nealocarea resurselor umane necesare
 Responsabil: MEN
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare: rapoarte publicate anual
 Nivel: Masura 1.4.5

Asigurarea transparentei resurselor bugetare si extrabugetare prin publicarea anuala a informatiilor la avizierul scolii/pe site-ul web al unitatii de invatamant
 Indicatori: numarul de rapoarte publicate
 Riscuri: nealocarea resurselor umane necesare
 Responsabili: unitatile de invatamant
 Resurse: in limita bugetului prevazut
 Termen: anual
 Surse de verificare: rapoarte publicate anual
 Obiectiv general 2 - Cresterea gradului de educatie anticoruptie
 
Obiectiv specific 2.1 - Cresterea gradului de educatie anticoruptie a personalului institutiilor educationale si a personalului din administratia publica cu roluri in educatie publica

 Nivel: Masura 2.1.1

Organizarea periodica de cursuri privind respectarea normelor de etica si conduita morala pentru personalul angajat din sectorul educational

 Indicatori: numarul de persoane formate
 Riscuri: absenta resurselor bugetare
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte privind activitatile de formare desfasurate
 Nivel: Masura 2.1.2

Introducerea in tematica de formare profesionala a unor module privind normele de conduita morala, etica si de integritate
 Indicatori: numarul de persoane formate
 Riscuri: absenta resurselor bugetare
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte privind activitatile de formare desfasurate
 Nivel: Masura 2.1.3


Formarea de cadre didactice si personal din administratia publica, cu roluri in domeniul educatiei, privind anticoruptia si managementul educational

 Indicatori: numarul de persoane formate
 Riscuri: absenta resurselor bugetare
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte privind activitatile de formare desfasurate
 Nivel: Masura 2.1.4

Elaborarea si diseminarea de ghiduri si materiale cu caracter informativ privind riscurile si consecintele faptelor de coruptie sau a incidentelor de integritate

 Indicatori: numarul de ghiduri si alte materiale diseminate
 Riscuri: absenta resurselor bugetare
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte privind activitatile desfasurate
 
Obiectiv specific 2.2 - Cresterea gradului de educatie anticoruptie la nivelul beneficiarilor educatiei

 Nivel: Masura 2.2.1

Introducerea tematicii anticoruptie in cadrul activitatilor extracurriculare si al programelor scolare (promovarea unei discipline optionale in cadrul CDS - curriculum la decizia scolii - din ariile curriculare Om si societate si Consiliere si orientare)

 Indicatori:
 1. numarul de proiecte/programe;
 2. numarul de elevi beneficiari ai noii tematici;
 3. evolutia perceptiei privind coruptia.
 Riscuri: reducerea numarului de ore de scoala/saptamana
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant;
 4. comisiile judetene de etica.
 Resurse: in limita bugetului aprobat; programe cu finantare externa
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. planul de invatamant;
 2. programa scolara.
 Nivel: Masura 2.2.2
 
Stimularea organizarii periodice si sistematice, la nivelul invatamantului preuniversitar, a unor programe extracurriculare si extrascolare destinate cresterii nivelului educatiei anticoruptie a tinerei generatii, prin parteneriate cu institutii avand competente in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei

 Indicatori:
 1. numarul de proiecte/programe;
 2. numarul de elevi beneficiari;
 3. evolutia perceptiei privind coruptia.
 Riscuri: reducerea numarului de ore de scoala/saptamana
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant;
 4. comisiile judetene de etica.
 Resurse: in limita bugetului aprobat; programe cu finantare externa
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. acorduri de parteneriat/protocol/colaborare;
 2. planul de invatamant;
 3. programa scolara.
 Nivel: Masura 2.2.3
 
Monitorizarea video si audio a concursurilor si examenelor nationale organizate in sistemul educational

 Indicatori:
 1. numarul de camere video montate;
 2. numarul de sisteme audio montate;
 3. numarul de incalcari ale prevederilor metodologiei de organizare si desfasurare a examenelor nationale surprinse pe camerele video sau de sistemele audio;
 4. evolutia perceptiei privind coruptia.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse:
 1. in limita bugetului aprobat;
 2. programe cu finantare externa.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. inregistrarile video/audio;
 2. rapoartele de monitorizare a concursurilor si examenelor nationale.
 Nivel: Masura 2.2.4
 
Derularea de programe si campanii de informare si responsabilizare a elevilor si studentilor cu privire la riscurile si consecintele negative ale coruptiei

 Indicatori:
 1. numarul de campanii derulate;
 2. numarul de programe implementate.
 Riscuri: nealocarea resurselor necesare
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse:
 1. in limita bugetului aprobat;
 2. programe cu finantare externa.
 Termen: permanent
 Surse de verificare: rapoarte privind derularea campaniilor
 Nivel: Masura 2.2.5

Elaborarea unui Cod etic al elevilor, raportat la Codul etic pentru invatamantul preuniversitar

 Indicatori:
 1. numarul de informari periodice asupra aspectelor de incalcare a prevederilor codului;
 2. numarul de diseminari de bune practici.
 Riscuri: resurse financiare insuficiente.
 Responsabili:
 1. Comisia Nationala pentru Prevenirea Actelor de Coruptie in Educatie (grupul restrans);
 2. directiile generale MEN;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 4. conducerile unitatilor de invatamant;
 5. comisiile judetene de etica.
 Resurse:
 1. bugetul MEN, in limita fondurilor existente;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: ianuarie 2015
 Surse de verificare: rapoarte referitoare la diseminarea prevederilor Codului de etica la nivelul unitatilor de invatamant

Obiectiv specific 2.3 - Cresterea gradului de informare a publicului cu privire la impactul fenomenului de coruptie si a gradului de implicare a factorilor cointeresati si societatii civile in demersurile de prevenire si combatere a coruptiei
 Nivel: Masura 2.3.1


Organizarea la nivel national si local a dezbaterilor publice anticoruptie, cu participarea factorilor cointeresati de la nivelul sectorului educational
 Indicatori:
 1. numarul de dezbateri/evenimente organizate;
 2. numarul de participanti;
 3. numarul de propuneri pentru imbunatatirea activitatii;
 4. materialele promotionale utilizate.
 Riscuri: nivel scazut de participare si implicare a reprezentantilor institutiilor publice la dezbaterile organizate.
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. grupul de lucru pentru prevenirea actelor de coruptie in educatie;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 4. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse:
 1. veniturile proprii, in limita bugetului.
 2. finantare din fonduri structurale.
 Termen: semestrial
 Surse de verificare:
 1. raportari anuale;
 2. monitorizarea evenimentelor si promovarea exemplelor de buna practica de catre inspectoratele scolare judetene.
 Nivel: Masura 2.3.2

Desfasurarea de campanii nationale si locale pentru promovarea unui comportament de recunoastere si respingere a coruptiei, inclusiv prin dezvoltarea de parteneriate scoala - comunitate - familie

 Indicatori:
 1. numarul de parteneriate;
 2. numarul de actiuni cu caracter informativ;
 3. numarul de factori implicati.
 Riscuri: nivelul scazut de participare si implicare a reprezentantilor celor 3 segmente vizate: scoala - comunitate - familie
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. grupul de lucru pentru prevenirea actelor de coruptie in educatie;
 3. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 4. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse:
 1. finantare MEN;
 2. finantare fonduri structurale.
 Termen: permanent
 Surse de verificare:
 1. incheierea unor acorduri-cadru (parteneriate, aprobate prin ordine comune intre ministere) care sa prevada actiuni comune si termene de realizare concrete pentru toate institutiile implicate avand ca scop prezentarea activitatilor de prevenire si combatere a coruptiei, inclusiv de prezentare a formelor de coruptie;
 2. organizarea de campanii de constientizare prin dezbateri (prezenta personalului din MAI, MJ, MFP in fata cadrelor didactice si elevilor), conferinte, prezentarea filmuletelor avand la baza scenarii bazate pe cazuri instrumentate, evidentierea de bune practici in domeniu, schimburi de experienta, prezentarea conceptului de conflict de interese;
 3. rapoarte de feedback;
 4. publicarea in revistele scolilor a unor sondaje de opinie referitoare la partenerii sociali;
 5. postarea pe site-urile scolilor a proiectelor comune, sugestiilor, initiativelor, apelurilor pentru proiecte comune, serbarea scolii, „Ziua Portilor Deschise“, organizarea de targuri, de oferte educationale.
 Nivel: Masura 2.3.3
 
Initierea si derularea de proiecte comune cu organizatii neguvernamentale specializate in domeniul anticoruptie

 Indicatori:
 1. numarul de proiecte implementate;
 2. numarul de parteneri neguvernamentali.
 Riscuri:
 1. insuficienta resurselor umane alocate la nivelul institutiilor din sectorul educational
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare din fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte privind implementarea proiectelor
 Nivel: Masura 2.3.4

Elaborarea de ghiduri metodologice privind prevenirea coruptiei in educatie

 Indicatori: numarul de ghiduri publicate
 Riscuri: expertiza insuficienta
 Responsabil: MEN
 Resurse: finantare prin fonduri structurale
 Termen: periodic
 Surse de verificare: rapoarte periodice de monitorizare si evaluare ale proiectelor
 Obiectiv general 3 - Consolidarea mecanismelor de control administrativ si a cooperarii interinstitutionale in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei in educatie

Obiectiv specific 1 - Intarirea rolului structurilor de control, audit si de promovare a integritatii din cadrul MEN si monitorizarea activitatii acestora

 Nivel: Masura 3.1.1

Evaluarea impactului sistemului sanctiunilor administrative la nivelul sistemului educational

 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate;
 2. situatii de raportare semestriale/anuale.
 Riscuri: insuficienta resurselor umane alocate
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN;
 3. conducerile inspectoratelor scolare/institutiilor de invatamant superior;
 4. conducerile institutiilor subordonate/coordonate MEN.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: decembrie 2014
 Surse de verificare: raport de evaluare
 Nivel: Masura 3.1.2

Consolidarea autonomiei operationale a structurilor de control si audit din cadrul MEN

 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate;
 2. situatii de raportare semestriale/anuale.
 Riscuri: insuficienta resurselor umane alocate
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. Comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: decembrie 2014
 Surse de verificare: raport de evaluare
 Nivel: Masura 3.1.3

Implementarea si dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial la nivelul MEN si la nivelul structurilor aflate in subordinea/coordonarea MEN, respectiv structurilor subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori de credite, pentru sprijinirea activitatilor de prevenire a coruptiei


 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate raportat la numarul de activitati procedurabile;
 2. situatii de raportare semestriale/anuale;
 3. gradul de conformitate a sistemului de control intern/managerial cu standardele de control intern/managerial, la nivelul aparatului central al MEN si al institutiilor aflate in subordine.
 Riscuri: neimplementarea unora dintre standardele de control intern/managerial prevazute de Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificarile ulterioare
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. Comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN;
 3. conducerile inspectoratelor scolare/institutiilor de invatamant superior;
 4. conducerile institutiilor subordonate/coordonate MEN.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: masura cu caracter permanent; evaluare semestriala si anuala din partea Ministerului Finantelor Publice
 Surse de verificare:
 1. implementarea procedurilor elaborate;
 2. planul de actiune si Programul de dezvoltare a Sistemului de control managerial intern la nivelul MEN, aprobate odata cu Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 6.411/2011*) pentru aprobarea comisiei de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al Ministerului Educatiei Nationale;
 3. aplicarea Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.852/2010*) privind aprobarea normelor metodologice proprii referitoare la documentele, circuitul acestora si persoanele imputernicite sa efectueze operatiunile legate de angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale;
 4. aplicarea Ordinului pentru actualizarea cadrului specific din normele metodologice specifice de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv din cadrul MEN, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.977/2003*) si Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 4.748/2008*);
 5. aplicarea Ordinului ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 4.748/2008 privind actualizarea Cadrului specific din normele metodologice specifice de organizare si exercitare a controlului financiar preventiv din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.977/2003;
 6. aplicarea prevederilor ordinelor privind elaborarea listelor de verificare (check-list), a obiectivelor controlului financiar preventiv cuprinse in cadrul specific al operatiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu din Ministerul Educatiei Nationale, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.977/2003 si Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.618/2004*);
 7. aplicarea prevederilor Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.977/2003 si Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.618/2004 privind elaborarea listelor de verificare (check-list), a obiectivelor controlului financiar preventiv cuprinse in cadrul specific al operatiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu din Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului;
 8. procedura privind gestionarea documentelor neclasificate (redactarea, evidenta, primirea, inregistrarea, trierea, repartizarea, urmarirea solutionarii, multiplicarea, transportul, selectionarea, pastrarea) si activitatea de registratura/secretariat din cadrul Ministerului Educatiei Nationale, anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 5.650/2011*) privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a MEN;
 9. stadiul implementarii standardelor de control intern/managerial, conform rezultatelor autoevaluarii anuale;
 10. situatii semestriale/anuale privind stadiul implementarii standardelor de control intern/managerial, conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 946/2005, republicat, cu modificarile ulterioare.
______
 *) Ordinele nr. 6.411/2011, nr. 3.852/2010, nr. 4.977/2003, nr. 4.748/2008, nr. 4.618/2004 si nr. 5.650/2011 nu au fost publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 Nivel: Masura 3.1.4

Publicarea anuala a unui raport privind sanctiunile disciplinare aplicate la nivelul sectorului educational, legate de fapte de coruptie

 Indicatori:
 1. numarul de rapoarte publicate;
 2. numarul de sanctiuni aplicate.
 Riscuri: insuficienta resurselor umane alocate
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. Comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN;
 3. conducerile inspectoratelor scolare/institutiilor de invatamant superior;
 4. conducerile institutiilor subordonate/coordonate MEN.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: raportari
 Nivel: Masura 3.1.5

Introducerea in competenta organelor de control a obligatiei de a raspunde in mod mai elaborat la intrebarile adresate de cetatean si de a oferi indrumari adecvate care sa depaseasca nivelul raspunsurilor-tip sau a sintagmelor-sablon
 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate/dezvoltate;
 2. situatii de raportare semestriale/anuale.
 Riscuri: insuficienta resurselor umane alocate
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. Comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN;
 3. conducerile inspectoratelor scolare/institutiilor de invatamant superior;
 4. conducerile institutiilor subordonate/coordonate MEN.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: raportari
 Nivel: Masura 3.1.6


Operationalizarea Comisiei Nationale de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie
 Indicatori:
 1. numarul de proceduri elaborate/dezvoltate;
 2. situatii de raportare semestriale/anuale.
 Riscuri: insuficienta resurselor umane alocate
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. Comisia Nationala de Prevenire a Actelor de Coruptie in Educatie;
 3. comisia de monitorizare si indrumare metodologica cu privire la sistemul de control managerial al MEN.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: raportari


Obiectiv specific 2 - Intensificarea cooperarii in domeniul combaterii coruptiei cu institutiile competente
 Nivel: Masura 3.2.1


Incheierea de protocoale de colaborare si comunicare intre MEN si institutii furnizoare de date din teritoriu (ISJ, consilii locale, unitati de invatamant), in vederea operationalizarii bazei de date cu proceduri si instrumente de monitorizare a factorilor vulnerabili din domeniul educatiei, susceptibili de a genera fapte de coruptie in randul personalului din structura MEN si structurile subordonate (inspectorate), precum si din scoli si consiliile locale - reprezentanti in consiliul de administratie al scolii
 Indicatori:
 1. numarul de protocoale de colaborare si comunicare incheiate;
 2. numarul de ghiduri realizate;
 3. intalniri de lucru organizate (focus-grupuri, ateliere de lucru, seminare, dezbateri);
 Riscuri: expertiza insuficienta
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: numar de protocoale de colaborare si comunicare incheiate
 Nivel: Masura 3.2.2


Intensificarea cooperarii cu organele judiciare prin valorificarea rezultatelor activitatilor de audit si control

Indicatori:
 1. numarul de protocoale de colaborare si comunicare incheiate;
 2. numarul de cazuri semnalate organelor judiciare;
 3. intalniri de lucru organizate (focus grupuri, ateliere de lucru, dezbateri).
 Riscuri: expertiza insuficienta
 Responsabil:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: permanent
 Surse de verificare: numar de protocoale de colaborare si comunicare incheiate
 Obiectiv general 4 - Aprobarea, implementarea si actualizarea planului sectorial aferent sectorului educational, precum si dezvoltarea sistemului de monitorizare a implementarii strategiei si planului aferent


Obiectiv specific 1 - Aprobarea, promovarea si implementarea planului sectorial si autoevaluarea periodica a gradului de implementare a masurilor preventive
 Nivel: Masura 4.1.1


Informarea personalului MEN, a personalului din sectorul educational si a reprezentantilor administratiei publice cu roluri in educatie cu privire la procesul de elaborare a planului sectorial
 Indicatori: elaborarea planului sectorial
 Riscuri: insuficienta activitatilor de promovare a planului sectorial
 Responsabili:
 1. conducerea MEN;
 2. conducerile inspectoratelor scolare judetene;
 3. conducerile unitatilor de invatamant.
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: planul sectorial
 Nivel: Masura 4.1.2


Initierea unui proces de consultare publica cu privire la continutul strategiei si planului sectorial aferent sectorului educational
 Indicatori:
 1. numarul de evenimente de consultare organizate;
 2. numarul de factori relevanti implicati in evenimentele de consultare organizate.
 Riscuri: interes insuficient al factorilor cointeresati cu privire la demers
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: semestrial
 Surse de verificare: rapoarte de evaluare
 Nivel: Masura 4.1.3


Aprobarea si promovarea planului sectorial la nivelul sectorului educational
 Indicatori: documentul de adoptare
 Riscuri: neaprobarea planului sectorial
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: 2013
 Surse de verificare: site-ul web al MEN
 Nivel: Masura 4.1.4


Desfasurarea de actiuni de informare si promovare a strategiei anticoruptie in educatie si a responsabilitatilor ce revin institutiilor educationale, in vederea asigurarii aplicarii masurilor anticoruptie la nivelul institutiilor din cadrul sistemului educational
 Indicatori: numarul de actiuni de informare si promovare a strategiei anticoruptie in educatie si a responsabilitatilor ce revin institutiilor educationale
 Riscuri: lipsa actiunilor de promovare a planului sectorial
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: finantare din fonduri structurale
 Termen: permanent
 Surse de verificare: site-ul proiectului „Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare“- www.educatiepentruviitor.ro


Obiectiv specific 2 - Monitorizarea implementarii planului sectorial si participarea la sistemul national de monitorizare a SNA
 Nivel: Masura 4.2.1


Adoptarea de catre ministrul educatiei nationale a declaratiei de aderare la valorile fundamentale, principiile, obiectivele si mecanismul de monitorizare al SNA si comunicarea catre Secretariatul tehnic al SNA (realizata)
 Indicatori: declaratia adoptata
 Termen: septembrie 2013
 Surse de verificare: site-ul MEN
 Nivel: Masura 4.2.2


Colectarea datelor necesare autoevaluarii si comunicarea rapoartelor catre Secretariatul tehnic al SNA (semestrial/anual)
 Indicatori:
 1. numarul de chestionare de autoevaluare colectate
 2. rapoarte de autoevaluare
 Riscuri: angajament insuficient la nivel teritorial
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: semestrial/anual
 Surse de verificare: raportari catre Secretariatul tehnic al SNA
 Nivel: Masura 4.2.3


Organizarea de misiuni tematice de evaluare a implementarii masurilor preventive la nivelul institutiilor din sistemul educational, formate din experti ai MEN si reprezentanti ai organizatiilor
 Indicatori: numarul de misiuni tematice organizate
 Riscuri:
 1. angajament insuficient la nivel teritorial;
 2. resurse umane insuficiente.
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: periodic
 Surse de verificare: raportari catre Secretariatul tehnic al SNA
 Nivel: Masura 4.2.4


Contributia la elaborarea Raportului national anticoruptie
 Indicatori: numarul de masuri cu progrese inregistrate in perioada de raportare,realizate.
 Riscuri:
 1. angajament insuficient la nivel teritorial;
 2. resurse umane insuficiente.
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: periodic
 Surse de verificare: raportari catre Secretariatul tehnic al SNA
 Nivel: Masura 4.2.5


Participarea la activitatile de monitorizare a SNA
 Indicatori: numarul de participari la activitatile de monitorizare a SNA
 Riscuri:
 1. angajament insuficient la nivel teritorial;
 2. resurse umane insuficiente.
 Responsabil: conducerea MEN
 Resurse: in limita bugetului aprobat
 Termen: periodic
 Surse de verificare: raportari catre Secretariatul tehnic al SNA

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu